RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA (DENGAR DAN TUTUR)
KUMPULAN 1
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia, Tahun 3
|
Tema/
Tajuk
|
Kesenian dan Kebudayaan / Pakaian Tradisional
|
Masa
|
8.45 – 9.45
|
SP
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
Literasi 9.1
Membina ayat tunggal dengan betul yang mengandungi suku kata terbuka
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. Menceritakan mengenai 3 jenis pakaian tradisional yang diketahui menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
ii. Bercerita dengan tepat tentang 3 jenis pakaian tradisional berdasarkan kad gambar.
iii. Membina 4 ayat tunggal dengan betul.
|
Aktiviti
|
Contoh :
sari
baju kurung
baju melayu
baju kebaya
cheongsam
2. Murid bercerita tentang gambar pakaian tradisional yang terdapat di Malaysia menggunakan frasa yang sesuai.
Contoh:
baju melayu
baju kebaya
baju Sari
baju cheongsam
3. Guru membentuk kumpulan murid dan setiap kumpulan diberikan satu kad gambar pakaian tradisional rakyat Malaysia.
4. Secara berkumpulan, setiap murid memilih untuk menceritakan tentang warna atau kaum mengikut kesesuaian jantina pakaian tradisional tersebut menggunakan ayat tunggal atau ayat majmuk.
5. Literasi – menyusun kad perkataan untuk membina ayat tunggal dengan suku kata terbuka
|
EMK
|
EK 1- mengamalkan sikap keusahawanan
EK 2 – mengamalkan cara berfikir ke arah keusahawanan dalam situasi yang sesuai
EK3 – mengamalkan cara-cara pengurusan asas jual beli yang mudah
EK5 – mengamalkan nilai moral dan etika yang baik dalam konteks keusahawanan
Nilai murni : menjaga kebersihan diri dan pakaian, patriotisme
Kosa Kata : Pakaian Tradisional, kebaya, kemeja,sari, baju melayu,baju kurung dan cheongsam.
|
Bahan Bantu Belajar
|
Slaid, kad gambar pakaian tradisional dan kad perkataan.
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
1. Murid bercerita tentang salah satu pakaian tradisional kaum, di Malaysia dan menyatakan kelebihannya menggunakan ayat
tunggal atau ayat majmuk yang gramatis secara bertatasusila.
Pemulihan
1. Murid secara berpasangan bercerita tentang pakaian tradisional yang mereka miliki dengan dibantu oleh guru.
2. Murid mendengar dan menulis nama jenis-jenis pakaian tradisional yang diketahui
Pengayaan
1. Murid bercerita dengan rakan tentang pakaian tradisional, berdasarkan kad gambar secara berpasangan.
2. Murid membina ayat tunggal atau ayat majmuk tentang pakaian tradisional berdasarkan kad gambar
|
Refleksi
|
**P&P belum dijalankan...
|
INSTRUMEN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
ITEM
|
PERNYATAAN ITEM
|
Kemahiran
|
Membaca
|
Band
|
1
|
Pernyataan Standard
|
Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis
|
Deskriptor
|
B1DB1
Membaca pelbagai ayat secara mekanis.
|
Eviden
|
B1DB1E2
Membaca ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
Bahan
|
· Kad bacaan
|
Aktiviti
|
ARAHAN GURU:
Guru meminta murid membaca ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ARAHAN MURID:
Murid membaca ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
INSTRUMEN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
Nama :……………………………………….. Tarikh :……………………….
Kelas :………………………………………..
Rujukan : B1DB1E2
ARAHAN : Baca ayat di bawah dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Leela memakai sari berwarna merah
Sari berwarna merah dipakai oleh Leela.
Ayah saudara Ali memakai baju melayu.
Baju melayu dipakai oleh ayah saudara Ali.
Puan Chong menjahit sehelai cheongsam.
Sehelai cheongsam dijahit oleh Puan Chong.
| ||||||||
Menguasai
|
Tidak Kuasai
| ||
Tarikh
|
Tandatangan
|
RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA
(DENGAR DAN TUTUR)
KUMPULAN 1
Mata
Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia, Tahun 3
|
Tema/
Tajuk
|
Kesenian dan Kebudayaan
/ Pakaian Tradisional
|
Masa
|
8.45 – 9.45
|
SP
|
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan betul.
Literasi 9.1
Membina ayat tunggal
dengan betul yang mengandungi suku kata terbuka
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. Menceritakan mengenai 3 jenis pakaian tradisional
yang diketahui menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
ii. Bercerita dengan tepat tentang 3 jenis pakaian
tradisional berdasarkan kad gambar.
iii. Membina 4 ayat
tunggal dengan betul.
|
Aktiviti
|
Contoh :
sari
baju
kurung
baju melayu
baju kebaya
cheongsam
2. Murid bercerita tentang gambar pakaian
tradisional yang terdapat di Malaysia menggunakan frasa yang sesuai.
Contoh:
baju melayu
baju kebaya
baju Sari
baju
cheongsam
3. Guru membentuk kumpulan murid dan setiap kumpulan
diberikan satu kad gambar pakaian tradisional rakyat Malaysia.
4. Secara berkumpulan, setiap murid memilih untuk
menceritakan tentang warna atau kaum mengikut kesesuaian jantina pakaian
tradisional tersebut menggunakan ayat tunggal atau ayat majmuk.
5. Literasi – menyusun kad
perkataan untuk membina ayat tunggal dengan suku kata terbuka
|
EMK
|
EK 1- mengamalkan sikap keusahawanan
EK 2 – mengamalkan cara berfikir ke arah keusahawanan
dalam situasi yang sesuai
EK3 – mengamalkan cara-cara pengurusan asas jual beli yang mudah
EK5 – mengamalkan nilai moral dan etika yang baik dalam konteks keusahawanan
Nilai murni : menjaga kebersihan
diri dan pakaian, patriotisme
Kosa Kata : Pakaian
Tradisional, kebaya, kemeja,sari, baju melayu,baju kurung dan cheongsam.
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Slaid, kad gambar pakaian tradisional dan kad
perkataan.
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Penilaian
1. Murid bercerita tentang salah satu pakaian
tradisional kaum, di Malaysia dan menyatakan kelebihannya menggunakan ayat
tunggal atau ayat majmuk yang gramatis secara
bertatasusila.
Pemulihan
1. Murid secara berpasangan bercerita tentang
pakaian tradisional yang mereka miliki dengan dibantu oleh guru.
2. Murid mendengar dan menulis nama jenis-jenis
pakaian tradisional yang diketahui
Pengayaan
1. Murid bercerita dengan rakan tentang pakaian
tradisional, berdasarkan kad gambar secara berpasangan.
2. Murid membina ayat tunggal atau ayat majmuk
tentang pakaian tradisional berdasarkan kad gambar
|
Refleksi
|
**P&P belum dijalankan...
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan