RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA
Mata Pelajaran dan Kelas
|
Bahasa Malaysia Tahun 3 Dahlia
|
Tema/Tajuk
|
Cerita Teladan – Cerita Rakyat
|
Masa
|
7.45 – 8.45 pagi
|
Hasil
Pembelajaran
|
2.1 Aras 3 (i) / Literasi: 3.1
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
i. Bercerita
dengan menggunakan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian yang sesuai.
ii. Menyebut
dan membaca 4 daripada 5 perkataan diftong dan vokal berganding. (Cth :
menjual, riuh, suami, suatu, sebuah) (literasi) .
|
Aktiviti
|
1.
Guru membacakan Cerita Rakyat.
2.
Murid menyemak bacaan guru.
3.
Murid berbincang mengenai jalan cerita dalam kumpulan.
4.
Murid
menulis cerita mengikut urutan yang betul dalam bentuk perenggan.
Akitiviti Literasi
1. Murid mengariskan perkataan vokal berganding
2. Murid mengisi tempat kosong dengan vokal
berganding yang sesuai.
|
EMK
|
|
Bahan Bantu Belajar
|
kad gambar, lembaran
kerja
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
Murid bercerita
dengan gaya penyampaian yang betul.
|
Refleksi
|
|
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
SET INDUKSI
(5 MINIT)
|
Murid Perdana / Linus
|
BBM
Kotak Misteri
|
AKTIVITI 1
(15 MINIT)
|
Murid Perdana / Linus
|
BBM
i. Buku teks – m/s :66 (Jilid 2)
|
AKTIVITI 2
(20 MINIT)
|
Murid Perdana /
Linus
|
BBM
i. Buku teks – m/s :66 (Jilid 2)
|
AKTIVITI 3
(15 MINIT)
|
Murid Perdana
:
Murid Linus:
1. Murid diberi latih tubi menyebut dan membaca perkataan vokal
berganding.
2. Murid mengisi tempat kosong dengan menggunakan perkataan vokal
berganding yang sesuai.
|
LEMBARAN KERJA :
- Menulis cerita dalam bentuk perenggan. ( Perdana )
- Kad
bergambar (Linus)
- Mengisi tempat kosong
menggunakan vokal berganding yang sesuai. (Linus)
|
PENUTUP
(5 MINIT)
|
1. Murid diberi latihan pengukuhan mencari perkataan vokal
berganding yang tersembunyi .
2. Guru membuat rumusan tajuk dengan meminta murid menceritakan
semula cerita rakyat dengan bimbingan guru.
|
BBM
-
Permainan Bahasa
|
salam,saya minta izin untu copy dan perbaiki rph anda for kk bmm3117 saya,harap izinkan
BalasPadam