KSSR

RPH KSSR BM TAHUN 3-DENGAR TURUT


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA (DENGAR DAN TUTUR)
KUMPULAN 1
Mata Pelajaran dan Kelas
Bahasa Malaysia, Tahun 3
Tema/
Tajuk
Kesenian dan Kebudayaan /  Pakaian Tradisional
Masa
8.45 – 9.45
SP
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat   majmuk dengan betul.
Literasi 9.1
Membina ayat tunggal dengan betul yang mengandungi suku kata terbuka

Objektif
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. Menceritakan mengenai 3 jenis pakaian tradisional yang diketahui menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
ii. Bercerita dengan tepat tentang 3 jenis pakaian tradisional berdasarkan kad gambar.
iii. Membina 4 ayat tunggal dengan betul.
Aktiviti


1. Guru menayangkan slaid power point tentang pakaian tradisional.
Contoh :
􀁸 sari
􀁸 baju kurung
􀁸 baju melayu
􀁸 baju kebaya
􀁸 cheongsam


2. Murid bercerita tentang gambar pakaian tradisional yang terdapat di Malaysia menggunakan frasa yang sesuai.
Contoh:
􀁸 baju melayu
􀁸 baju kebaya
􀁸 baju Sari
􀁸 baju cheongsam
3. Guru membentuk kumpulan murid dan setiap kumpulan diberikan satu kad gambar pakaian tradisional rakyat Malaysia.

4. Secara berkumpulan, setiap murid memilih untuk menceritakan tentang warna atau kaum mengikut kesesuaian jantina pakaian tradisional tersebut menggunakan ayat tunggal atau ayat majmuk.

5. Literasi – menyusun kad perkataan untuk membina ayat tunggal dengan suku kata terbuka
EMK

EK 1- mengamalkan sikap keusahawanan
EK 2 – mengamalkan cara berfikir ke arah keusahawanan dalam situasi yang sesuai
 EK3 – mengamalkan cara-cara pengurusan asas jual beli yang mudah
 EK5 – mengamalkan nilai moral dan etika yang baik dalam konteks keusahawanan
Nilai murni : menjaga kebersihan diri dan pakaian, patriotisme
Kosa Kata : Pakaian Tradisional, kebaya, kemeja,sari, baju melayu,baju kurung dan cheongsam.
Bahan Bantu Belajar

Slaid, kad gambar pakaian tradisional dan kad perkataan.
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran

Penilaian
1. Murid bercerita tentang salah satu pakaian tradisional kaum, di Malaysia dan menyatakan kelebihannya menggunakan ayat
tunggal atau ayat majmuk yang gramatis secara bertatasusila.


Pemulihan
1. Murid secara berpasangan bercerita tentang pakaian tradisional yang mereka miliki dengan dibantu oleh guru.
2. Murid mendengar dan menulis nama jenis-jenis pakaian tradisional yang diketahui


Pengayaan
1. Murid bercerita dengan rakan tentang pakaian tradisional, berdasarkan kad gambar secara berpasangan.
2. Murid membina ayat tunggal atau ayat majmuk tentang pakaian tradisional berdasarkan kad gambar


Refleksi
**P&P belum dijalankan...




































































































INSTRUMEN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3


ITEM


PERNYATAAN ITEM

Kemahiran


Membaca

Band


1

Pernyataan Standard


Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis

Deskriptor



B1DB1 
 Membaca pelbagai ayat secara mekanis.

Eviden



B1DB1E2  
Membaca ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi yang betul.               



Bahan


·         Kad bacaan

Aktiviti






ARAHAN GURU:
Guru meminta murid membaca ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi yang betul.

ARAHAN MURID:
Murid membaca ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan sebutan dan intonasi yang betul.






INSTRUMEN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 3
Nama :………………………………………..                    Tarikh :……………………….
Kelas :………………………………………..
Rujukan : B1DB1E2
ARAHAN : Baca ayat di bawah dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Leela memakai sari berwarna merah

Sari berwarna merah dipakai oleh Leela.

Ayah saudara Ali memakai baju melayu.





Baju melayu dipakai oleh ayah saudara Ali.

Puan Chong menjahit sehelai cheongsam.

Sehelai cheongsam dijahit oleh Puan Chong.

Menguasai

Tidak Kuasai

Tarikh

Tandatangan



 

























Menguasai

Tidak Kuasai

Tarikh

Tandatangan




RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA (DENGAR DAN TUTUR)
KUMPULAN 1
Mata Pelajaran dan Kelas
Bahasa Malaysia, Tahun 3
Tema/
Tajuk
Kesenian dan Kebudayaan /  Pakaian Tradisional
Masa
8.45 – 9.45
SP
1.5.1
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
Literasi 9.1
Membina ayat tunggal dengan betul yang mengandungi suku kata terbuka

Objektif
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. Menceritakan mengenai 3 jenis pakaian tradisional yang diketahui menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
ii. Bercerita dengan tepat tentang 3 jenis pakaian tradisional berdasarkan kad gambar.
iii. Membina 4 ayat tunggal dengan betul.
Aktiviti


1. Guru menayangkan slaid power point tentang pakaian tradisional.
Contoh :
􀁸 sari
􀁸 baju kurung
􀁸 baju melayu
􀁸 baju kebaya
􀁸 cheongsam


2. Murid bercerita tentang gambar pakaian tradisional yang terdapat di Malaysia menggunakan frasa yang sesuai.
Contoh:
􀁸 baju melayu
􀁸 baju kebaya
􀁸 baju Sari
􀁸 baju cheongsam
3. Guru membentuk kumpulan murid dan setiap kumpulan diberikan satu kad gambar pakaian tradisional rakyat Malaysia.

4. Secara berkumpulan, setiap murid memilih untuk menceritakan tentang warna atau kaum mengikut kesesuaian jantina pakaian tradisional tersebut menggunakan ayat tunggal atau ayat majmuk.

5. Literasi – menyusun kad perkataan untuk membina ayat tunggal dengan suku kata terbuka
EMK

EK 1- mengamalkan sikap keusahawanan
EK 2 – mengamalkan cara berfikir ke arah keusahawanan dalam situasi yang sesuai
 EK3 – mengamalkan cara-cara pengurusan asas jual beli yang mudah
 EK5 – mengamalkan nilai moral dan etika yang baik dalam konteks keusahawanan
Nilai murni : menjaga kebersihan diri dan pakaian, patriotisme
Kosa Kata : Pakaian Tradisional, kebaya, kemeja,sari, baju melayu,baju kurung dan cheongsam.
Bahan Bantu Belajar

Slaid, kad gambar pakaian tradisional dan kad perkataan.
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran

Penilaian
1. Murid bercerita tentang salah satu pakaian tradisional kaum, di Malaysia dan menyatakan kelebihannya menggunakan ayat
tunggal atau ayat majmuk yang gramatis secara bertatasusila.


Pemulihan
1. Murid secara berpasangan bercerita tentang pakaian tradisional yang mereka miliki dengan dibantu oleh guru.
2. Murid mendengar dan menulis nama jenis-jenis pakaian tradisional yang diketahui


Pengayaan
1. Murid bercerita dengan rakan tentang pakaian tradisional, berdasarkan kad gambar secara berpasangan.
2. Murid membina ayat tunggal atau ayat majmuk tentang pakaian tradisional berdasarkan kad gambar


Refleksi
**P&P belum dijalankan...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan